Blog Contactează-ne: 0742 035 425[email protected]

Unde se duc banii? Cele mai frecvente capcane financiare dacă ești la început de drum în business

De cele mai multe ori, pornești un business fie pentru că te pricepi într-un anume domeniu și simți că ești stăpân 100% pe deciziile tale, fie pentru că ți-a venit o idee de produs sau serviciu care ar rezolva o problemă dureroasă a celor din jur. Oricum ar fi, rareori începi un business fiind pregătit și pentru administrarea lui.

Vestea bună? Se învață. De la școli de antreprenoriat dedicate, prin mentorat, alături de un alt antreprenor experimentat și care a avut succes (preferabil în domeniul tău) sau, dacă ești autodidact, prin multă lectură și ascultat experiențele altor antreprenori din domeniul tău sau din altele.

Vestea mai puțin bună? Procesul de învățare necesită ceva timp, plus că este foarte important să fie dublat și de mai multe încercări pe propria piele ca să îți dai seama mai precis ce anume merge și ce nu în modelul tău de business.

Câtă vreme ești la început și iei asupra ta managementul (administrarea) firmei, până ajungi să stăpânești bine noțiunile financiare și comerciale de bază, ar fi indicat să știi măcar de ce să te ferești. Altfel, te trezești în situația de a rămâne fără bani înainte de a afla dacă afacerea ta chiar are potențial sau nu. Așa că iată mai jos câteva capcane pe care le poți ocoli dacă ești atent:

  • Chiar dacă tu ești proprietarul afacerii, dacă o și administrezi înseamnă că tu ești și salariatul ei. Ca urmare, ia în calcul un salariu pentru tine când faci socotelile referitoare la cheltuielile firmei. Nu, salariul minim pe economie nu este o idee bună dacă tu ești cel care muncește cel mai mult în firmă la început. Ia în calcul un salariu echivalent cu salariul pe care l-ai plăti cuiva venit din afară să îți administreze firma, întreabă alți antreprenori care au administratori angajați despre salariile pe care le plătesc și stabilește-ți un nivel decent de salariu și pentru tine.
  • Nu folosi banii din firmă ca pe banii personali. Dacă vrei să crești o firmă sănătoasă, pleacă de la început de la principiul că banii investiți în firmă, ca și veniturile produse de aceasta sunt ai firmei, nu ai tăi personal. Ale tale vor fi dividendele pe care le vei lua după ce se încheie anul fiscal. Până atunci însă, absolut toate veniturile trebuie contabilizate și păstrate în contul firmei.
  • Cheltuie cu măsură. Plătește chirie doar pentru un spațiu strict necesar, caută să cheltui echilibrat pe mijloace fixe (adică echipamente și utilaje, echipamente de birou, mobilier etc.). Apelează la second-hand-uri de calitate bună dacă obiectul de activitate ți-o permite, urmărește reducerile de prețuri, caută să faci bartere dacă este posibil.
  • Reinvestește înapoi în firmă cea mai mare parte a profitului obținut. Ideal ar fi tot (și dacă îți iei în calcul un salariu decent ca angajat, acest lucru ar trebui să nu te afecteze în plan personal). Dacă însă vrei să îți retragi o parte dintre dividende, ia în calcul un procentaj de până la 40% din profit, astfel încât să poți folosi banii reinvestiți pentru a crește firma și deci și valoarea celor 40% anul următor.
  • Nu te baza pe ”lasă că mă descurc eu cu Excel-ul”, ci caută o soluție de evidență contabilă isteață și ușor de folosit. Și, mai ales, una care să te lase să vezi cum stai cu banii în orice moment. Serviciul de contabilitate asistată de platforma automatizată MyWiz, de exemplu, îți dă acces oricând și de pe orice dispozitiv la toată evidența ta contabilă, tu având în același timp un expert contabil la dispoziție în aceiași bani. Cu un minim de intervenție din partea ta, poți ști oricând ai nevoie care este situația financiară a firmei și să fii sigur că totul este corect înregistrat și luat în considerare.
E-Book Gratuit!