Blog Contactează-ne: 0742 035 425[email protected]

Cunoaște-ți clientul ca pe tine însuți

Indiferent dacă vinzi servicii sau produse, în ecuația oricărui business care vrea să facă profit la loc de cinste stă cumpărătorul sau clientul. Cumpărătorul este cel fără de care nu ai avea o afacere, de aceea el trebuie să vină înaintea a orice altceva, iar ceea ce vindem trebuie creat și livrat sau produs având tot timpul cumpărătorul în minte.

Aici ajungând însă, se cuvine a vorbi despre două pericole majore ale oricărui antreprenor: pe de o parte, să fie atât de îndrăgostit de propriul produs sau serviciu încât să nu acorde atenție cumpărătorului (de câte ori nu ai auzit antreprenori spunând: ”e așa de bun produsul/serviciul meu, încât toată lumea va vrea să îl cumpere” sau ”produsul meu e unic, se vinde singur”?!). Pe de altă parte, să „uite” că, pentru a avea cumpărători, trebuie să îi anunțe întâi pe cei potențial interesați că există pe piață prin reclama potrivită pentru cumpărătorii respectivi.

Până la reclamă însă, ce înseamnă oare să-ți cunoști clientul? Ei bine, în momentul în care ți-a venit ideea să creezi un anume produs sau serviciu, sau numai să-l vinzi, ai avut în minte un anumit tip de persoane care l-ar putea folosi. Chiar dacă începi prin a te lua pe tine drept reper (pentru că ai găsit o nevoie pe care produsele sau serviciile existente nu o acoperă, de exemplu, și ai vrut să schimbi asta), gândește-te, totuși, că pentru a construi un business sustenabil pe termen lung îți trebuie o comunitate mult mai largă de potențiali consumatori și încearcă să te desprinzi un pic de propria viziune asupra produsului sau serviciului tău.

Asfel, clarifică-ți în detalii cât poți de mici cum arata acest tip de persoană, ce probleme are și cum i le rezolvă produsul sau serviciul tău, ce alte interese ar putea avea, unde s-ar intersecta cu acesta în drumurile lui zilnice sau în activitatea lui obișnuită. Chiar dacă tu vinzi produse sau servicii pentru companii, adu-ți mereu aminte că în spatele deciziei de cumpărare dintr-o companie stau tot oameni, care se supun acelorași reguli.

Apoi testează-ți teoria: caută în jurul tău persoane care se potrivesc cât mai mult acestei descrieri, de preferat din zone cât mai diferite (nu numai prieteni sau apropiați, ci și chiar necunoscuți). Dă-le să încerce produsul sau serviciul tău și întreabă-i ce cred. Ascultă-i cu deschidere și cu atenție, te pot ajuta mult să-ți îmbunătățești oferta! Întreabă-i și despre viața lor de zi cu zi și despre contextul în care ar apela la produsul sau serviciul pe care îl ai – astfel, îți formezi un portret mult mai clar al cumpărătorului tău.

Odată ce știi unde să îl găsești și care este contextul care l-ar încuraja să cumpere, te poți gândi la cum să îi vorbești despre produsul sau serviciul tău, cum să îl convingi că acesta chiar îi este de ajutor și îi îmbunătățește viața, economisindu-i timp, bani sau oferindu-i bucurie, relaxare, recunoaștere, succes etc. Dă-i informații utile pentru el mai degrabă decât să îi vinzi cu orice preț și va aprecia mult mai mult deschiderea ta. Fii prezent mai degrabă decât să-i spui ce să facă și va veni singur către tine.

E-Book Gratuit!