Blog Contactează-ne: 0742 035 425[email protected]

Rapoarte financiare de care ai nevoie în fiecare zi

Ecuația funcționării unei firme este simplă: vinzi clienților produse sau servicii și ai cheltuieli cu acest proces (de exemplu, chiria pentru birou, salon sau atelier, consumabile pentru activitatea pe care o prestezi, salariul tău și al angajaților tăi, costul utilităților, al contabilului etc.). După ce scazi din valoarea a ceea ce vinzi valoarea a ceea ce cheltui, dacă totul a mers bine, îți rămân bani, adică profit.

Din punct de vedere legal, această ecuație trebuie documentată anual, prin trei tipuri de rapoarte distincte:

  • Contul de profit și pierdere (sau, în engleză, P&L, prescurtarea de la Profit&Loss) este calculul detaliat al performanței unei afaceri într-un an. Cu alte cuvinte, sintetizează veniturile pe care firma le-a obținut în anul respectiv, precum și toate cheltuielile pe care le-a avut de-a lungul acestuia. Dacă rezultatul este pozitiv, firma a avut profit. Dacă însă rezultatul este negativ, firma a avut pierderi, ceea ce înseamnă că este posibil să fie nevoie să aduci bani suplimentari în firmă.
  • Bilanțul (sau, în engleză, Balance Sheet) calculează averea firmei (cu alte cuvinte, activele, adică toate acele bunuri fizice sau scriptice care produc în mod constant bani pentru firmă, cum ar fi, de exemplu, mobilierul din salonul de coafură, sculele din atelierul de mecanică, conturile de economii care produc dobândă sau posesiunile imobiliare din care se încasează chirii etc.), dar și datoriile firmei (cu alte cuvinte, pasivele, adică toate acele bunuri fizice sau scriptice pentru care trebuie să plătești pentru a le deține, cum ar fi chiriile pe care le achiți pentru spațiile pe care le folosești, creditele la bănci, salariile angajaților etc.). Acestora două li se alătură capitalul propriu, care presupune banii investiți de tine în firmă sau profitul reinvestit. Aceste trei elemente trebuie să fie în permanență în echilibru.
  • Situația fluxurilor de numerar (sau, în engleză, Cash Flow) reprezintă diferența dintre intrările și ieșirile de numerar din firmă în timpul anului. Cu alte cuvinte, calculează banii proveniți din vânzări, credite, dobânzi la conturile proprii, investiții etc. (numite și ”intrări”), ca și banii pe care îi cheltui cu salariile, consumabilele, materiile prime, salariile pe care le plătești angajaților etc. (numite și ”ieșiri”). Dacă această diferență este pozitivă, înseamnă că firma dispune de lichidități pe care le poate folosi mai departe în activitatea companiei, pentru a face plăți sau investiții. Dacă însă este negativă, înseamnă că este nevoie de reglaje la nivel de încasări și/sau cheltuieli pentru a reveni în zona de siguranță.

Aceste rapoarte-diagnostic esențiale pentru a ști care este starea firmei tale sunt obligatorii la finalul fiecărui an financiar, însă, pentru un control mai bun al afacerii, este foarte sănătos să le urmărești cel puțin lunar, iar aici contabilul are un rol important, pentru că îți face calculele de bază la finalul fiecărei luni. Făcând acest lucru, te asiguri că afli imediat ce este ceva in neregulă în ecuația de funcționare a firmei și poți interveni ca să revii pe linia de plutire.

Însă de departe cel mai bine, mai ales în vremuri de incertitudine, este să ai aceste rapoarte la îndemână în fiecare zi. Poți face acest lucru cu ușurință cu ajutorul unui serviciu digitizat cum este MyWiz, care îți dă acces la raportul de încasări și datorii sau la fluxul de numerar 24 de ore pe zi, 7 zile din 7, direct într-o platformă în cloud securizată pe care o poți accesa de oriunde. Mai mult, un expert contabil stă permanent cu ochii pe documentele tale, astfel încât rapoartele pe care le vezi să fie corecte și la zi.

E-Book Gratuit!